Kia - Historia koncernu

Wszystko o samochodach marki Kia

Wszystkie marki samochodów

Historia marki Kia

Firma Kia Motors rozpoczęła swoją działalność w 1944 roku (jako Kyungsung Industrial Co.) od ręcznej produkcji części do rowerów oraz stalowych rur. 1951 rok to pierwszy całkowicie samodzielnie wyprodukowany rower i zmiana nazwy na Kia Industries. Kolejnym krokiem naprzód jest produkcja skuterów (C-100) w 1957 r.

W tym też roku gotowa jest fabryka Shihung. Minęły kolejne cztery lata i pojawia się nowy produkt w ofercie Kii. W 1961 firma zaczyna produkcję motocykli (C-180), a już od następnego roku 3-kołowe pojazdy dostawcze K-360 (1962). W kolejnych latach Kia ma już na dorobku takie pojazdy dostawcze jak T-1500 (1963), T-2000 (1967) i T-600 (1969).

Na początku lat 70. Kia konstruuje własny silnik, a następnie podejmuje się wytwarzania samochodów – (czterokołowa) ciężarówka Titan E-2000 (1971). W 1973 r. powstaje fabryka Sohari oraz rozpoczyna się produkcja własnych silników benzynowych. Ze względu na brak zaplecza naukowo technicznego Kia zdała się na konstrukcje innych producentów, w tym Mazdy i w 1974 roku wypuściła model Brisa (w wersji osobowej oraz pickup B-1000). Produkuje też modele na licencji Peugeota – 604 (1974) czy Fiata – 132 (1975). Mimo iż w tym czasie Kia ma już zdolności, by tworzyć i produkować własne pojazdy, wciąż kontynuuje współpracę z Mazdą i Fordem. Dzięki tym partnerstwom i zdobytemu doświadczeniu Kia mogła zaistnieć na międzynarodowych rynkach. Lata osiemdziesiąte w historii Kia Motors to rozwój produkcji pojazdów dostawczych - 1981 – Bongo (bus); 1983 – Seres; 1986 – Besta – a także osobowych - 1987 – Pride; 1987 – Concord; 1989 – Capital.

Bariera miliona wyprodukowanych samochodów marki Kia została przekroczona we wrześniu 1988 roku. Na początku lat 90-tych zmieniona została nazwa na Kia Motors Corporation. W okresie tym nastąpiła znaczna ekspansja firmy do Ameryki (1993 rozpoczęcie sprzedaży w USA, pierwszymi modelami były Sephia i Sportage) i Europy, a także dynamiczny wzrost produkcji, która pod koniec 1993 roku przekroczyła 3.000.000 sztuk. Firma rozwijała się dynamicznie, jednak azjatycki kryzys finansowy sprawił, że Kia musiała postarać się o stałego strategicznego partnera. Został nim rodzimy Hyundai i tak w roku 2000 powstał koncern Hyundai-Kia Automotive Group z siedzibą w Seulu. Po dokonaniu reorganizacji, wspólnymi siłami postanowiono zawalczyć o wyższy prestiż i wejście do \"pierwszej piątki\" pod względem liczby produkowanych na świecie samochodów. W 2002 roku Kia świętowała wyprodukowanie 10-milionowego auta, zaś w marcu 2005 roku wyeksportowanie 5-milionowego auta. To osiągnięcie należy szczególnie podkreślić ze względu na fakt, że Kia osiągnęła 4- milionowy eksport trochę więcej niż rok wcześniej. W chwili obecnej Kia jest najstarszym i drugim co do wielkości producentem samochodów w Korei.

Obecnie Kia Motors Corporation to poza produkcją samochodową także bogate zaplecze badawczo-rozwojowe. Poza Centrum Technicznym oraz instytutami badawczymi sześciu głównych filii, Kia prowadzi także ośrodki badawczo-rozwojowe w największych międzynarodowych centrach przemysłu samochodowego, takich jak Detroit, Los Angeles, Tokio oraz Frankfurt. Rocznie na badania i rozwój Kia przeznacza ponad 7% przychodów. Inwestuje też w nowe fabryki, w tym w pierwszą na rynku europejskim, jaka były budowana od 2004 do 2007 roku w słowackiej Żylinie, 200 km na północny-wschód od Bratysławy. Pierwszym autem wyprodukowanym na Słowacji z myślą głównie o europejskim kliencie i o europejskim rynku był model cee’d, który po raz pierwszy zaprezentowany został na wystawie samochodowej w Paryżu w 2006 r.

W Polsce Kia Motors pojawiła się w 1995 roku. Początkowo działała pod nazwą PB Motors, a we wrześniu 1997 roku firma zmieniła nazwę na Kia Motors Polska Sp. z o.o. Firma w 100% jest własnością koreańską. W Sękocinie Nowym koło Warszawy zlokalizowany jest Centralny Magazyn Części Zamiennych, który zaopatruje w podzespoły całą sieć dealerską KMP.

Wróć do strony głównej marki Kia

Mojeauto.pl - motoryzacja w Internecie | Copyright © Motor-Presse Polska sp. z o. o. 1999-2014